Stiri

Cum vă afectează lumina albastră somnul?

Somnul este unul dintre principalii factori importanți ai unei sănătăți optime. Cu toate acestea, oamenii dorm în prezent mult mai puțin decât în​​trecut. Calitatea somnului a scăzut considerabil, datorită multor factori exteriori din jur și a stresului. Lipsa somnului odihnitor poate duce la boli de inimă, diabet de tip 2, obeziate și depresie.

Cercetările au descoperit că expunerea la lumina albastră suprimă mai mult decât orice alt tip de lumină producția hormonului de somn numit melatonină.

Becurile fluorescente și diodele cu lumină (LED-uri) au preluat iluminatul, deoarece sunt mai eficiente din punct de vedere energetic și pot oferi o iluminare mai bună decât becurile cu incandescență. Ele se găsesc în orice, de la iluminarea veiozelor la televizoare și smartphone-uri. Deși aceste becuri sunt utile în multe feluri, ele pot avea și un efect negativ asupra somnului.

Problema luminii artificiale

Toate luminile artificiale, inclusiv LED-urile, becurile fluorescente și becurile cu incandescență, pot întrerupe tiparele normale de somn. Ceasul biologic al corpului uman funcționează în ritmuri stabilite de cantitatea de lumină și întuneric la care este expus. Aceasta se numește ritm circadian. Ritmurile circadiene controlează calendarul multor procese fiziologice. Acestea determină tiparele de somn și hrănire, precum și activitatea creierului, producția de hormoni și regenerarea celulară. 

Atunci când corpul este expus doar la lumina naturală a soarelui, zona hipotalamusului din creier își stabilește tiparele de somn în funcție de momentul în care este lumină afară și când este întuneric. Lumina este detectată de retină, care trimite semnale către hipotalamus. Când începe să se întunece afară, hipotalamusul semnalează corpului să înceapă să creeze hormoni de somn, cum ar fi melatonina, și să scadă temperatura corpului omului pentru a se pregăti de somn. Dimineața, când se simte lumina, corpului i se spune să se încălzească și să producă hormoni, cum ar fi cortizolul, care trezește corpul.

Când lumina artificială este adăugată zilei omului, ritmurile naturale ale corpului devin confuze. Retina poate primi acum lumină indiferent de ora din zi, așa că organismul nu știe când să se pregătească pentru somn. 

Lumina albastră și ciclurile de somn

Becurile fluorescente și LED-urile creează o problemă de două ori când vine vorba de somn. În primul rând, produc lumină artificială. În al doilea rând, produc lumină albastră. 

Lungimile de undă ale luminii albastre produse de electronice și de luminile becurilor

 sporesc atenția, timpii de reacție și starea de spirit. Acest lucru poate fi grozav în timpul zilei când corpul trebuie să fie alert, dar noaptea poate deveni o problemă.

Cercetările au descoperit că expunerea la lumina albastră suprima producția de melatonină mai mult decât orice alt tip de lumină. Se crede că lungimile de undă mai scurte din lumina albastră sunt cele care determină corpul să producă mai puțină melatonină, deoarece corpul este mai sensibil la acest tip de lumină. 

Soluții la problemele de somn cauzate de lumina albastră

Pentru a dormi mai bine, cel mai bine ar fi să nu mai folosiți deloc lumina artificială, dar acest lucru nu este posibil în timpurile moderne. Există însă câteva soluții mai rezonabile.

  Pentru a preveni problemele de somn, evitați orice expunere la lumina albastră cu 30 până la 60 de minute înainte de culcare. Asta înseamnă să nu existe televizoare, tablete, computere sau telefoane inteligente în camera în care vă aflați.  

  În mod ideal este recomandat ca mediul dumneavoastră să fie slab luminat, astfel încât corpul dumneavoastră să poată începe să producă în mod natural melatonină.

  Schimbați toate luminile cu altele care au spectru complet, dacă este posibil, și utilizați unele dintre noile soluții tehnologice inteligente pentru casă pentru ca luminile să se stingă treptat sau la un anumit moment, pentru a ajuta la incurajarea ciclului natural de somn/veghe al organismului. 

Dacă soluțiile de mai sus nu sunt posibile, atunci purtarea ochelarilor de filtrare a luminii albastre vă pot ajuta considerabil. Aceștia pot bloca toată lumina albastră deranjantă, iar creierul dumneavoastră nu va recepționa mesajul cum că trebuie să rămână treaz. 

Multe studii au ajuns la concluzia că atunci când oamenii utilizează ochelari care blochează lumina albastră  într-o cameră luminată natural sau artifical sau în momentele în care utilizează un aparat electronic, corpul lor produce la fel de multă melatonină ca și cum ar fi întuneric.  Un alt beneficiu important al purtării ochelarilor care vă protejează de lumina albastră este îmbunătățirea majoră a somnului si a performanței intelectuale.

Dacă și dumneavoastră suferiți de insomnii și doriți să vă reglați ritmul circadian al corpului, puteți încerca ochelarii împotriva luminii albastre de la Muunel. Aceștia comercializează o gamă extinsă de modele, unde cu siguranță veți găsi o pereche potrivită fizionomiei dumneavoastră.

Facebook Comments

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

To Top