Stiri

4 pasi prin care scapi de astenia de iarna

Dupa cum bine stim, iarna este o perioada in care organismul nostru nu performeaza la capacitatile lui obisnuite. Temperaturile joase, statul excesiv in casa si lipsa practicarii activitatilor fizice in aer liber isi pot pune amprenta atat asupra sanatatii noastre fizice, cat si a celei psihice.

Odata cu instalarea acestui anotimp in care devenim cu totii mai sedentari, se poate observa aparitia unui simptom caruia foarte greu ii putem atribui o cauza clara: oboseala cronica. 

Aceasta oboseala cronica fara o cauza clara, numita popular si astenie de iarna, reprezinta raspunsul organismului in momentul privarii acestuia de un stil de viata optim. Daca nu sunt gasite alternative potrivite si nu sunt adoptate obiceiuri sanatoase, aceasta stare de astenie nu face decat sa se prelungeasca pana la debutul primaverii.

Totusi, exista anumite metode prin care poti combate astenia de iarna. Cheia este sa fii suficient de motivat si creativ pentru a le pune in aplicare. 

  • Asigura-te ca te alimentezi corespunzator 

Iarna poate fi un sezon dificil din punct de vedere al respectarii unei diete sanatoase. Acest fapt provine in mare parte din statul excesiv in incinta casei, in fata televizorului sau la calculator, fapt ce se soldeaza cu alegeri alimentare precum fast food, snacksuri si alte produse sarace in nutrientii necesari. 

Pentru a putea combate aceste obiceiuri nedorite, incearca sa gasesti retete pe care le consideri interesante, dar in acelasi timp sa contina si nutrientii necesari (proteine, grasimi nesaturate, vitamine, minerale etc.). 

  • Foloseste suplimentele corecte

Intrucat gama de fructe si legume disponibila pe parcursul iernii nu este una la fel de variata precum in restul anului, este important sa verifici ca nu duci lipsa vreunui nutrient esential. Astfel, adreseaza-te medicului tau de familie si stabileste ce suplimente ar fi bine sa iei pe parcursul iernii.

In general, nutrientul de care ducem cu totii lipsa pe timpul iernii este vitamina D, dat fiind faptul ca soarele joaca un rol important in sinteza acesteia, iar in lunile reci, efectul de sinteza este unul slab.

Nu trebuie neglijate, totusi, nici vitamina A (beneficii principale: imbunatatirea imunitatii, vederii), vitamina C (beneficiu: integritatea celulelor), vitaminele B si minerale precum magneziul, calciul si zincul.

  • Identifica o rutina de exercitii fizice potrivita pentru tine

In timpul lunilor mai calduroase, este usor sa iti gasesti motivatia sa iesi la aer si sa practici o multitudine de activitati fizice. Pe timpul iernii, totusi, creativitatea ta este, poate, limitata, intrucat vremea nu te mai incurajeaza. Prin urmare, cat timp stai in casa perioade indelungate de timp, poti usor deveni comod.

Astfel, incearca sa identifici cat mai multe exercitii fizice care se pot practica in incinta casei si asigura-te ca iti faci un program variat, fara sa le repeti pe aceleasi. Pentru a-ti putea gasi motivatia, este crucial ca activitatile fizice implementate sa iti produca placere si sa nu te plictisesti de ele.

  • Nu neglija socializarea 

Sanatatea fizica si cea mintala sunt interdependente, astfel ca nu pot exista una fara cealalta. Oboseala cronica poate avea o multitudine de surse, insa nu toate sunt legate de alimentatie, sport sau probleme medicale. 

Lipsa socializarii poate fi un factor cu o pondere extrem de mare in toata aceasta ecuatie. Omul nu este facut sa traiasca izolat, ci in comunitate. Dupa cum ne-a aratat si pandemia de COVID-19, sanatatea noastra mintala depinde foarte mult de socializarea cu alti oameni.

Astfel, chiar daca lunile friguroase te pot face sa stai excesiv de mult in casa, incearca sa te imbraci corespunzator si sa iti chemi din cand in cand prietenii la o plimbare. 

In concluzie, astenia de iarna este un simptom nespecific pe care oricine il are cel putin o data pe parcursul vietii. Totusi, este esential sa nu il acceptam si/sau trecem cu vederea, ci sa incercam sa il combatem. Diversificarea dietei, suplimentarea la nevoie, identificarea unui program de exercitii fizice si mentinerea unei sanatati mintale optime sunt pasi ce ar trebui urmati de fiecare dintre noi pentru a ne asigura o stare de bine pe tot parcursul iernii, pana la venirea primaverii. 

Sursa foto: Shutterstock 

Facebook Comments Box

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

To Top